Modul: Phantom Inventory

Manažerský popis

Tento modul hledá potenciální chyby v inventuře zboží. Jedná se o položky, které jsou dle systému na skladě, ale reálně tam nejsou nebo nejdou zákazníkovi prodat.

Výstupem modulu je report, který identifikuje položky které:

  • mají sice fyzickou zásobu, ale zboží není vystavené zákazníkovi nebo má nízkou kvalitu, takže si ho zákazník nemůže koupit
  • mají jen účetní zásobu, ale skutečná zásoba neexistuje

Funkční popis

Identifikace chyb v inventuře se vypočítá porovnáním frekvence prodejů včetně zásob v minulosti s aktuálním datem posledního nákupu položky.

Výpočet probíhá v rámci nočního přepočtu STOCK.

Popis algoritmu

  • Výpočet frekvence prodeje - jaké je průměrná frekvence prodeje za jeden den. Příklad: pokud se během 30 dní prodalo zboží ve třech dnech je 3 prodejů / 30 dní = frekvence 0,1.
  • Očištění dat o otevírací dny pobočky - do prodejních dnů se nezapočítávají dny, kdy je pobočka zavřená a prodeje neprobíhají, je-li víkend v měsíci vždy zavřeno bude se počítat v měsíci s 22 dny.
  • Započtení vlivu promoakce - Rozlišujeme období, kdy byla položka v promoakci. Frekvence v době promoakce je promoční, v době mimo promoakci ji rozdělujeme jako nepromoční. Dle toho použijeme promoční frekvenci pokud je produkt aktuálně v promoakci, pokud není, použijeme frekvenci nepromoční.
  • Výpočet frekvence v minulosti - Vypočítáme frekveci prodejů za minulé období dle konfigurace (defaultně by se mělo jednat o 6 měsíců, ale lze změnit).
  • Výpočty probíhají v tabulce “sale” s aktuálním DISP (vyfiltrované PLIDy s DISP = 0).

Vyhodnocení spočítaných dat

  • Výpočet dní bez prodeje - pro každý produkt a prodejnu spočítáme kolik dní neproběhl žádný prodej i když je v dané prodejně dle systému nějaká zásoba daného produktu. Neprodejní dny kdy je pobočka zavřená do výpočtu nezahrnujeme.
  • Nastavení hranice upozornění
    • Příklad: Produkt se prodává každý druhý den - má stabilní frekvenci 0,5. Pokud se najednou neprodá dva dny za sebou frekvence se posouvá na 1/0,5. Statisticky začíná být riziko, že nastal phantom inventory, i když je zatím malé. Ve chvíli kdy se produkt neprodává 8 dní, riziko a pravděpodobnost phantom inventory je už vysoká a pravděpodobně nastala.
    • Pravděpodobnost phantom inventory určujeme na základě délky období, kdy se nic neprodalo vs běžná frekvence prodeje (např. 8 dní bez prodejů vs běžná frekvence 1x za 2 dny).
    • Aktuálně jsou nastaveny tři konstanty určující míru pravděpodobnosti phantom inventory:
      • Období bez prodejů je 4x delší než běžná frekvence prodejů (pravděpodobnost PI)
      • Období bez prodejů je 6x delší než běžná frekvence prodejů (vysoká pravděpodobnost PI)
      • Období bez prodejů je 8x delší než běžná frekvence prodejů (velmi vysoká pravděpodobnost PI)
  • Do budoucna je možné PI detekovat dříve při menších rozdílech.
  • Pro produkty, které se prodávají opravdu vzácně, nelze PI vypočítat (zatím je v kódu “natvrdo”, že položky s prodeji méně než 2x měsíčně se PI nepočítá).