Modul: Zákaznické objednávky

Manažerský popis

Zákaznické objednávky jsou objednávky od zákazníka, ze kterých ještě nevznikl prodej.

Zákaznické objednávky vznikají nejčastěji dvěma způsoby:

  • Zákazník si chce koupit zboží, ale to nemá dostatečnou disponibilní zásobu. Vzniká zákaznická objednávka, která bude vyřízena okamžitě po naskladnění zboží.
  • Zákazník ví, že si v budoucnosti chce koupit zboží, a aby jej měl rezervované, vytvoří si zákaznickou objednávku s budoucím datem. S touto objednávkou následně STOCK počítá jako s předpovědí prodeje, která se splní na 100 % a musí pro ni být objednané zboží.

Funkční popis

Použití zákaznických objednávek

V systému STOCK se zákaznické objednávky používají ve dvou oblastech:

  1. Použití jako náhrada prodejů: mnoho z výpočetních modulů ve STOCK dokáže akceptovat objednávky přijaté od zákazníka v minulosti jako prodeje. To znamená, že je dokáže očišťovat o extrémy, předpovídat a mohou být součástí ABC analýzy nebo očištění prodejů.
  2. Použití v modulu Návrh objednávek: V tomto případě ponižují zákaznické objednávky přijaté v minulosti disponibilní zásobu a ty, které jsou naplánované na odběr v budoucnu, navyšují předpověď.

Očišťování pravidelných zákaznických objednávek

Při práci s pravidelnými zákaznickými objednávkami je nutné dávat pozor na duplicitu objednávky a předpovědi.

V případě, že každý měsíc vznikne objednávka od zákazníka na 10 kusů položky a z této objednávky následně vznikne prodej, modul předpovědi se naučí tyto prodeje předpovídat.

Následně bude pro modul Návrh objednávek vstupem předpověď prodeje, která zahrnuje tyto objednávky a také samotné objednávky od zákazníka. Vznikne tak duplicitní předpověď.

Proto je nutné prodeje, které vznikají z těchto pravidelných zákaznických objednávek očišťovat už na vstupu v SIDI v tabulce transakcí jako extrémní pohyb. Díky tomu nebude vstupovat do předpovědi a systém se bude řídit jen tím, co si zákazník objedná.

Zákaznické objednávky je možno naimportovat jako „zakázané“. To znamená, že se zobrazí v reportech, ale nebude s nimi počítáno v modulu Návrh objednávek.

Zobrazení zákaznických objednávek

Objednávky je možno zobrazit v modulu Detail na úrovni položky (ne kategorie) v sekci Návrh objednávek / Zákaznické objednávky.

Dále je možné zobrazit objednávky v reportech: Analýza OP a Report zákaznických objednávek.

Rozšíření

Prodej v okamžiku vzniku zákaznické objednávky

Typické využití této funkcionality mají e-shopové objednávky. Tam zákazníci nakupují / objednávají v určitém čase, ale ke skutečnému prodeji dochází později, například po kompletaci objednávky.

Případně je-li produkt ve výpadku a po naskladnění vznikne jeden den obrovský prodej, ale zákaznické objednávky byly sbírány postupně několik dní až týdnů.

V takových případech je vhodné použít toto rozšíření, které pro účely všech přepočtů a všech zobrazení v systému STOCK bere jako skutečný datum prodeje datum objednávky. Jedinou výjimkou je modul Výpočet zásoby do minulosti.

Tuto funkčnost je možno zapnout pouze tehdy, pokud lze k prodeji, který vznikl ze zákaznické objednávky, přesně evidovat vznik zákaznické objednávky.