Modul: Zákaznické objednávky¶
Manažerský popis¶
Zákaznické objednávky jsou objednávky od zákazníka, ze kterých ještě nevznikl prodej.
Zákaznické objednávky vznikají nejčastěji dvěma způsoby:
- Zákazník si chce koupit zboží, ale to nemá dostatečnou disponibilní zásobu. Vzniká zákaznická objednávka, která bude vyřízena okamžitě po naskladnění zboží.
- Zákazník ví, že si v budoucnosti chce koupit zboží, a aby jej měl rezervované, vytvoří si zákaznickou objednávku s budoucím datem. S touto objednávkou následně STOCK počítá jako s předpovědí prodeje, která se splní na 100 % a musí pro ni být objednané zboží.
Funkční popis¶
Použití zákaznických objednávek¶
V systému STOCK se zákaznické objednávky používají ve dvou oblastech:
- Použití jako náhrada prodejů: mnoho z výpočetních modulů ve STOCK dokáže akceptovat objednávky přijaté od zákazníka v minulosti jako prodeje. To znamená, že je dokáže očišťovat o extrémy, předpovídat a mohou být součástí ABC analýzy nebo očištění prodejů.
- Použití v modulu Návrh objednávek: V tomto případě ponižují zákaznické objednávky přijaté v minulosti disponibilní zásobu a ty, které jsou naplánované na odběr v budoucnu, navyšují předpověď.
Očišťování pravidelných zákaznických objednávek¶
Při práci s pravidelnými zákaznickými objednávkami je nutné dávat pozor na duplicitu objednávky a předpovědi.
V případě, že každý měsíc vznikne objednávka od zákazníka na 10 kusů položky a z této objednávky následně vznikne prodej, modul předpovědi se naučí tyto prodeje předpovídat.
Následně bude pro modul Návrh objednávek vstupem předpověď prodeje, která zahrnuje tyto objednávky a také samotné objednávky od zákazníka. Vznikne tak duplicitní předpověď.
Proto je nutné prodeje, které vznikají z těchto pravidelných zákaznických objednávek očišťovat už na vstupu v SIDI v tabulce transakcí jako extrémní pohyb. Díky tomu nebude vstupovat do předpovědi a systém se bude řídit jen tím, co si zákazník objedná.
Zákaznické objednávky je možno naimportovat jako „zakázané“. To znamená, že se zobrazí v reportech, ale nebude s nimi počítáno v modulu Návrh objednávek.
Zobrazení zákaznických objednávek¶
Objednávky je možno zobrazit v modulu Detail na úrovni položky (ne kategorie) v sekci Návrh objednávek / Zákaznické objednávky.
Dále je možné zobrazit objednávky v reportech: Analýza OP a Report zákaznických objednávek.
Rozšíření¶
Prodej v okamžiku vzniku zákaznické objednávky¶
Typické využití této funkcionality mají e-shopové objednávky. Tam zákazníci nakupují / objednávají v určitém čase, ale ke skutečnému prodeji dochází později, například po kompletaci objednávky.
Případně je-li produkt ve výpadku a po naskladnění vznikne jeden den obrovský prodej, ale zákaznické objednávky byly sbírány postupně několik dní až týdnů.
V takových případech je vhodné použít toto rozšíření, které pro účely všech přepočtů a všech zobrazení v systému STOCK bere jako skutečný datum prodeje datum objednávky. Jedinou výjimkou je modul Výpočet zásoby do minulosti.
Tuto funkčnost je možno zapnout pouze tehdy, pokud lze k prodeji, který vznikl ze zákaznické objednávky, přesně evidovat vznik zákaznické objednávky.