Modul: Administrace dodavatelů¶
Manažerský popis¶
Modul umožňuje administraci základních dodavatelských vlastností jako je dodací lhůta, objednací periody, objednací kalendáře a doručovací kalendáře.
Tyto informace velmi často v ERP systémech chybí anebo jsou neudržované, neboť ERP systémy obvykle neumožňují jejich pohodlnou editaci a administraci.
Administrace dodavatelů umožňuje hromadnou správu dodavatelských vlastností systémem výjimek pro produkty, dodavatele a sklady.
Administrace dodavatelů dokáže vytvořit výjimky i pro definované časové období (např. Odstávky dodavatelů, svátky apod.).
Funkční popis¶
Práce s Administrací dodavatelů¶
Příklad administrace dodavatelů z DEMO verze:
Celá administrace pracuje systémem výjimek. Nejvyšší postavené pravidlo je Globální nastavení, od kterého vše dědí. Pod ním jsou vidět výjimky pro skupiny produktů.
Práce s pravidly¶
Na práci s pravidly slouží tlačítko v levé části tabulky, které umožňuje následující:
- Ikonkou tužky se upravuje existující pravidlo.
- Křížkem se pravidlo maže.
- Pomocí zelených šipek nahoru a dolů lze měnit prioritu jednotlivých pravidel. Platí, že položka na nejvyšší úrovni v dané větvi má nejvyšší prioritu.
- Trojúhelník se zelenou šipkou vytvoří výjimku z pravidla na daném řádku.
- Kalendář se zelenou šipkou vytvoří časovou výjimku z pravidla na daném řádku.
Vedle tlačítek jsou dále zaškrtávací boxy, pomocí kterých lze jednotlivá pravidla zakázat (přeskočit), aniž by bylo nutno je mazat.
Údaje editovatelné administrací dodavatelů¶
Libovolné pole z administrace dodavatelů je možné zakázat v nastavení. To znamená, že formulář je možné zjednodušit na maximální možnou míru přesně podle potřeb uživatele.
U každé hodnoty je zaškrtávací box. Když není zaškrtnutý, nastavení se přebírá z nadřazené úrovně. Když je zaškrtnutý, lze nastavení pro danou úroveň přepsat.
Definice, kdy je výjimka platná
- Skupina dodavatelů: Lze si vybrat konkrétního dodavatele nebo předpřipravenou skupinu dodavatelů (Popis v sekci níže: Skupiny dodavatelů pro hromadné nastavení)
- Skupina skladů: Lze si vybrat konkrétní sklad nebo předpřipravenou skupinu skladů (Popis v sekci níže: Skupiny skladů pro hromadné nastavení)
- Skupina produktů: Lze si vybrat z předpřipravené skupiny produktů (Popis v sekci níže: Skupiny produktů pro hromadné nastavení)
Všechna další nastavení platí pro skladové položky splňující průnik těchto nastavení.
Objednací Perioda
- Min. perioda: Jak často se má produkt objednávat. Slovo Min. (minimální) znamená, že tato objednací perioda se za určitých okolností může prodloužit. Například když je objednací den vždy pondělí a objednací perioda nastavena na 3 dny, tak není jiná možnost než objednací periodu prodloužit na 7 dní.
- Objednací perioda pro BS: Perioda pro výpočet Signální zásoby (více v modulu Signální zásoba).
- Objednací perioda pro SS: Perioda pro výpočet Pojistné zásoby (více v modulu Pojistná zásoba).
Dodací lhůta
- Dodací lhůta: Doba dodání dodavatele.
- Dodací lhůta pro BS: Doba dodání dodavatele pro výpočet Signální zásoby.
- Ignorovat variabilitu: Pro danou skupinu produktů se bude ignorovat složka pojistné zásoby, která je závislá na variabilitě doby dodání dodavatele. Více v modulu Signální zásoby.
Objednací limity pro produkt
Tímto nastavením lze hromadně nastavit minimální objednací množství anebo objednací set pro všechny kombinace produkt/dodavatel patřící do dané skupiny. Tento limit se aplikuje na každý produkt zvlášť.
Objednací dny
Je možno nastavit objednací a doručovací dny pro tvorbu objednávek.
Je několik možností, jak nastavovat objednací a doručovací dny. V úvodním menu si lze vybrat mezi třemi základními.
Důležité je také to, že ve STOCK jsou ještě 2 funkcionality, které omezují objednací a doručovací dny. Jedná se o tyto 2:
- Pracovní objednací a doručovací týden: Globálním nastavením pro celý systém je možné nastavit (zvlášť pro pracovní a doručovací dny) nastavení, že pracovním týdnem je
- PONDĚLÍ - PÁTEK
- PONDĚLÍ - SOBOTA
- PONDĚLÍ - NEDĚLE
- Modul: Svátky: Globálně nebo pro jednotlivé sklady a skupiny skladů je možno nastavit, že některý konkrétní den je svátek. Každý svátek může a nemusí mít zakázané objednávání a každý svátek může a nemusí mít zakázané doručování.
Dny v týdnu
- Nastavení je vhodné pro dodací lhůty a objednací periody od 0 do 14 dnů.
- Lze rozlišovat sudý a lichý týden.
- Jestliže se nezaškrtne žádný den, pro objednání to znamená „bez omezení“, takže se může doručit v libovolný objednací den (tedy mimo neobjednací svátky a neobjednací dny v rámci týdne).
- Zaškrtnutím konkrétního dne se povolí objednávání v daný den.
- Při zaškrtnutí více dní se povolí objednání ve všech z nich a jsou mezi sebou rovnocenné.
- Pokud se nevybere dodací den, tak bude automaticky vypočítán podle dodací lhůty, která se udává v kalendářních (nejen pracovních) dnech. Pokud se vybere dodací den, tak bude pevně nastaven, bez ohledu na dobu dodaní.
- K dodacím dnům lze nastavit doplňkové atributy v pravém sloupci, které se použijí jako podmínka „A zároveň“. To znamená, že při výběru např. Objednávání jen v PONDĚLÍ a prvního v měsíci je ÚTERÝ se daná objednávka nevytvoří. Proto je vhodné používat atributy v pravém sloupci tak, že jsou všechna políčka ponechána nezaškrtnutá.
Dny v měsíci
- Nastavení je především vhodné pro přibližně 30denní objednací periody a dodací lhůty větší než 14 dní a kratší než 2 měsíce.
- Zaškrtnutím jednotlivých dní se určí, které z nich jsou objednací v rámci měsíce.
- Nastavení říká, že objednací den je 2. a 16. v rámci měsíce. Tyto dny jsou rovnocenné. Pokud je například objednací perioda 30 dní a nastavená je výjimka pro celého dodavatele, tak se typicky polovina zboží objedná od dodavatele 2. aNe polovina zboží 16., ale objednávka vydrží měsíc, takže nejdříve se to stejné zboží bude objednávat o tom stejném datu v dalším měsíci.
Pevná objednací perioda
- Je vhodná pro dlouhé doby dodání a objednací periody (nad 30 dní).
- Nejlépe popisuje situace, kdy je například objednávku třeba udělat každých 40 dní (pro Min. periodu = 40 dní). Zadá se datum a od tohoto data se vytvoří každých 40 dní objednací den.
- Pokud není vyplněný žádný den v týdnu, tak se použije libovolný z nich.
- Pokud se použije objednací den, například St, tak se použije vždy STŘEDA, která je nejblíže 40 denní objednací periodě. Pokud se zaškrtne více objednacích dní, tak se použije ten z nich, který je nejblíže objednací periodě „začátek + x krát 40 dní“.
Přidání časové výjimky¶
Administrace časových výjimek má podobné okno jako administrace výjimek, ale má mnohem méně možností.
Nejdůležitější je výběr časového období, pro které výjimka platí.
Pokud se zvolí výjimka pro dobu objednání, tak se v daném období zruší všechny objednací dny a zadané objednací dny budou platit pro dané období.
Pokud se zvolí výjimka pro dobu doručení, tak se v daném období smažou všechny doručovací dny a nové doručovací dny budou platné pro dané období.
Pro danou výjimku je možné měnit objednací periodu doručování a dodací lhůtu.
Výjimka se vytváří především proto, aby se zadaly nové objednací dny. Proto je políčko Termín objednací periody vždy zaškrtnuté.
Pro Časové výjimky lze zadávat jen dny v týdnu. Dny v měsíci a fixní objednací perioda nejsou podporovány.
Když v dané objednací periodě není potřeba vůbec objednávat, stačí zaškrtnout políčko „v tomto termínu neobjednávat“.
Když se nevyplní žádné objednací a doručovací dny, tak to znamená, že se může objednávat kdykoliv.
Když se zaškrtne jen objednací den, ale doručovací den se ponechá nevyplněný, doručení se bude řídit políčkem dodací lhůta. A to buď změněným ve výjimce, nebo standardně zadaným.
Když se vyplní objednací i doručovací den, tak to bude přesná objednací dvojice (objednání/doručení), která je platná pro dané období.
Pravidla pro přepisování a výjimky v kombinaci s SIDI¶
Grafické rozhraní pracuje v hierarchii:
SIDI -> Globální nastavení v administraci dodavatelů -> Výjimka v administraci dodavatelů.
Každé pravidlo v administraci dodavatelů lze nastavit jako „Použít nadřazené“. Tj. když je v SIDI objednací perioda objednávání dodavatele A nastavena na 10 dní a v Globálním nastavení je nastaveno „Použít nadřazení“, tak se pořád použije 10 dní. Jestliže ale uděláme výjimku pro dodavatele A a nastavíme mu 20 dní, tak se použije tato výjimka.
Blíže je to vidět na konkrétních příkladech z administrace. Na následujícím obrázku je příklad z GUI administrace.
Globální nastavení je platné pro všechny dodavatele. Následně se aplikují výjimky z globálního nastavení. Pokud je na nějakém řádku, například ve sloupci „Perioda“, hodnota označena tučným písmem, znamená to, že dané nastavení přepisuje hodnotu. Pokud není, tak je hodnota přebrána z nadřazeného nastavení. Jednotlivé výjimky tedy může přepsat jen některé z nastavení a jiné přebrat.
Některé výjimky se mohou překrývat (např. Může být na stejné úrovni výjímka pro Jogurty a Bílé jogurty, záleží to jen na uživateli). Proto musí být jasné, které výjimky mají přednost. Platí pravidlo, že platí výjimky, které jsou znázorněny hlouběji a jsou tedy umístěny výš v hierarchii. Absolutní přednost pro celou podřazenou hierarchii produktů mají výjimky s časovou platností.
Pro představu je na screenshotu vidět na každém řádku číslo, které značí prioritu výjimky. Nastavení s nejvyšším číslem přepíše všechny překrývající se nastavení.
Skupiny objednacích vlastností¶
Aby bylo zadávání vlastností dodavatelů jednoduší a minimalizoval se počet pravidel, lze zadávat nastavení pro celé skupiny dodavatelů, skladů a produktů.
Skupiny dodavatelů¶
V tabulce je vidět seznam vytvořených skupin. Lze je editovat anebo mazat. Lze také vytvářet nové skupiny.
Skupiny skladů¶
V tabulce je vidět seznam vytvořených skupin. Lze je editovat anebo mazat. Lze také vytvářet nové skupiny.
Skupiny produktů¶
V tabulce je vidět seznam vytvořených skupin. Lze je editovat anebo mazat. Lze také vytvářet nové skupiny.
Vytváření skupin produktů je ale trochu složitější. Ve formuláři na přidávání jsou vidět všechny produktové kategorie, ale je na implementátorovi, aby povolil jen ty důležité a formulář tak byl přehlednější.
Pokud si uživatel zvolí pro „Skupinu A“ nějakou kategorii produktů a pokud v průběhu používání přibude do této kategorie nový produkt, tak se na něj automaticky budou vztahovat vlastnosti platné pro Skupinu A.
Pokud je na výběr více produktových kategorií (např. Kategorie 1, Podkategorie 1) a uživatel si zvolí kategorie obou typů, tak se mezi těmito vytvoří průnik.
Pokud si uživatel vybere kategorie a zároveň i některé produkty, tak se mezi všemi produktovými kategoriemi a produkty vytvoří průnik.