Modul: Promo Designer

Manažerský popis

Hlavním cílem Promo Designeru je navržení optimální promoakce, které plní stanovené manažerské cíle.

Cílem promoakce je zvýšit atraktivitu vybraných položek u zákazníků. Aby promoakce byly úspěšné a plnily nastavené cíle, musejí splňovat dvě podmínky:

  • Obsahovat správné produkty.
  • Tyto produkty musejí mít správně nastavené slevy.

Správně nastavená sleva se odvíjí od toho, čeho chceme promoakcí dosáhnout, tj. které kritérium chceme maximalizovat. Pro každý produkt v promoakci je možnost se rozhodnout mezi dvěma strategiemi:

  • Maximalizovat tržby - zvyšovat obrat, přilákat do obchodu co největší počet zákazníků.
  • Maximalizovat ziskovost - zvolit si produkty s vysokou marží a tyto přidávat do promoakce (letáku) za účelem navýšení zisku celé promoakce.

Dalším důvodem tvorby promoakcí bývá nadzásoba, kterou je nutné vyprodat. Pomocí Promo Designeru lze správně nastavit slevu tak, aby se zboží v daném časovém období vyprodalo a zároveň se na tomto prodeji i vydělalo.

Promo Designer pracuje v dvou režimech:

  • Analýza existující akce: Systém vyhodnocuje a nastavuje optimální slevy v promoční akci, která byla vytvořena standardním způsobem v ERP systému a naimportována do STOCK.
  • Tvorba nové akce: Systém pro všechny cenově citlivé produkty z portfolia spočítá optimální slevy pro dosažení maximálních tržeb nebo zisku. Tím poskytuje podklady pro rozhodnutí, které produkty zařazovat do akce.

Modul spolupracuje také s modulem Kanibalizace a pro existující i nové promoakce dokáže spočítat, co se stane s ostatními produkty v kanibalizační skupině.

Funkční popis

Výpočet Promo Designer

Předpočítání scénářů

Aby Promo Designer mohl nabízet optimální výsledky, musí si v průběhu přepočtu předpočítat scénáře pro různé slevy.

To je ale třeba udělat pro všechny délky promoakce a pro všechna období (jiný bude výsledek promo analýzy v létě a jiný během Vánoc). Proto je nutno si v nastaveních zvolit, pro jaká počáteční data a pro které délky promoakce předpočítat. Systém následně v GUI při tvorbě nové promoakce nabídne jen předpočítané možnosti.

K počítaní výsledků využívá Promo Designer moduly Předpověď promočních prodejů a Kanibalizace.

Skupiny skladů/prodejen/zákazníků pro tvorbu promoakce

V maloobchodě se promoakce typicky navrhuje na skupinu prodejen (případně na všechny), nikoli jen na jednu konkrétní prodejnu. Pro každou prodejnu ale může vyjít jiná optimální sleva vzhledem k chování zákazníka.

Je proto vhodné si definovat celky (skupiny) prodejen, pro které se počítají výsledky. Typicky to budou jednotlivé formáty v prodejní síti. Optimální sleva se následně spočítá jen jedna pro celou skupinu prodejen a může se na jednom produktu mezi skupinami lišit.

Analýza existující akce

Na začátku je nutný výběr existující promoakce.

image0

  1. Výběr z existujících promoakcií

Po výběru promoakce se zobrazí:

image1

  1. Summary table: The table shows revenue and profit in total for all the products in the given promotion.
  • Celkový přehled - původní hodnoty zisku a tržeb.
  • Celkový přehled s optimalizací - hodnoty zisku a tržeb s vlivem všech druhů optimalizace.
  • Rozdíl způsobený optimalizací dle tržeb - rozdíl, o který se tržby a zisk navýší/ poníží vlivem změn, které vzniknou optimalizací tržeb.
  • Rozdíl způsobený optimalizací dle zisku - rozdíl, o který se tržby a zisk navýší/ poníží vlivem změn, které vzniknou optimalizací zisku.
  • Rozdíl způsobený ostatními optimalizacemi - rozdíl, o který se tržby a zisk navýší/ poníží vlivem změn, které vzniknou kvůli uživatelským změnám na detailu produktu.
  1. Cannibalization summary (Displayed only if cannibalization is set).
  • Celkový přehled kanibalizace - původní hodnota kanibalizace v zisku a tržbách.
  • Celkový přehled kanibalizace s optimalizací - hodnota kanibalizace v zisku a tržbách s vlivem všech druhů optimalizace.
  1. Výběr optimalizace
  • Zobrazit bez optimalizace - navržená optimální sleva je rovna původní slevě produktu v promoakci. Hodnoty tržeb, zisku a množství v tabulce se zobrazí jako celé hodnoty.
  • Optimalizace tržeb - navržená optimální sleva je rovna slevě, při které má produkt nejvyšší tržby. Hodnoty tržeb, zisku a množství v tabulce se zobrazí jako rozdíl původní hodnoty a optimalizované hodnoty.
  • Optimalizace zisku - navržená optimální sleva je rovna slevě, při níž má produkt nejvyšší zisk. Hodnoty tržeb, zisku a množství v tabulce se zobrazí jako rozdíl původní hodnoty a optimalizované hodnoty.

Při výběru zobrazit optimalizaci podle tržeb:

image2

  1. Tabulka s produkty v promoakci
  • Důvod - udává důvod výběru produktu (optimalizace tržeb, zisku nebo uživatelská změna).
  • Po kliknutí na detail produktu se zobrazí detailní obrazovka s vlastnostmi produktu. Tato tabulka je společná pro existující i novou promoakci a je popsána v sekci: „Detail produktu pro Promo Designer“ dále v tomto modulu.
  • Seznam promoakcí - historické promoakce na položkách / produktech.
  • % - původní sleva.
  • opt % - optimální sleva.
  • Hodnoty běžného prodeje / Promo / Inkrementu v Tržbách / Zisku / Množství
    • při zobrazení bez optimalizace jsou hodnoty zobrazeny jako celkové
    • při zobrazení optimalizace jsou hodnoty zobrazeny jako rozdíl původní hodnoty a optimální hodnoty
    • při výběru produktu se hodnoty zobrazují jako celkové.
  • Kanibalizace - zobrazuje se pouze pokud je kanibalizace povolena.
  • Spolehlivost - spolehlivost pro danou optimální slevu.
  • Maximální spolehlivost - nejvyšší dosažená spolehlivost na daném produktu (napříč všemi slevami).

Po kliknutí na detail produktu se zobrazí detailní obrazovka s vlastnostmi produktu. Tato tabulka je společná pro existující i novou promoakci a je popsána v sekci: „Detail produktu pro Promo Designer“ dále v tomto modulu.

Tvorba nové akce

Při tvorbě akce lze vytvořit zcela novou nebo vybrat nějakou z již existujících promoakcí vytvořených pomocí Promo Designeru.

image3

  1. Tvorba nové promoční akce nebo výběr.
  2. Detaily aktuálně zvolené akce. Po kliknutí na tlačítko „Změnit“ můžeme zobrazené údaje editovat. Při změně těchto údajů se automaticky smažou všechny produkty zařazené do akce, protože výsledky nemusejí být pro nové zadání akce relevantní.

image4

  1. Výběr optimalizace
    • Optimalizace tržeb - navržená optimální sleva je rovna slevě, při níž má produkt nejvyšší tržby.
    • Optimalizace zisku - navržená optimální sleva je rovna slevě, při níž má produkt nejvyšší zisk.
    • Výprodej nadzásoby - navržená optimální sleva je rovna slevě, při níž se prodané množství produktu nejvíce blíží množství v nadzásobě.

image5

  1. Sumarizační tabulka: tabulka zobrazuje zisk a tržbu v součtu pro všechny produkty, které byly vybrány do promoakce.
    • Celkový přehled - hodnoty zisku a tržeb vybraných produktů.
    • Tržby - hodnoty zisku a tržeb produktů vybraných kvůli optimalizaci tržeb.
    • Zisk - hodnoty zisku a tržeb produktů vybraných kvůli optimalizaci zisku.
    • Nadzásoba - hodnoty zisku a tržeb produktů vybraných kvůli výprodeji nadzásoby.
    • Ostatní optimalizace - hodnoty zisku a tržeb produktů, které byly změněné uživatelem na detailu produktu.

image6

  1. Tabulka s produkty v promoakci
    • Zařadit do promoakce - Výběr produktů do vytvářené promoakce.
    • Důvod - Optimalizace, která byla důvodem výběru produktu. Pokud uživatel upravoval slevu nebo promoční nákupní cenu na detailu produktu, důvodem je „uživatel“ .
    • Detail - Po kliknutí na detail produktu se zobrazí detailní obrazovka s vlastnostmi produktu. To je společné pro existující i novou promoakci a je popsána v sekci: „Detail produktu pro Promo Designer“ dále v popisu tohoto modulu.
    • Seznam promoakcí - historické promoakce na položkách / produktech.
    • opt % - optimální, navrhovaná sleva na maximalizaci vybraného kritéria.
    • Hodnoty v Tržbách / Zisku / Množství.
    • Kanibalizace - zobrazuje se pouze pokud je kanibalizace povolena.
    • Spolehlivost - spolehlivost pro danou optimální slevu.
    • Maximální spolehlivost - nejvyšší dosažená spolehlivost na daném produktu (napříč všemi slevami).

Detail produktu pro Promo Designer

Po kliknutí na lupu v součtových tabulkách se zobrazí detail jedné konkrétní položky:

image7

  1. Informační panel s cenami
    • Lze měnit promoční nákupní cenu a tím simulovat různé podmínky dodavatele.
  2. Zobrazení odhadů promo analýzy pro různé procentuální slevy
    • Tyto odhady jsou v odhadovaných tržbách, ziskovosti a množství.
    • Barvy značí, jak moc si je promo analýza jista daným odhadem, tj, zda má dostatek promoakcí a má na nich dostatečnou přesnost.
    • Zobrazený rozsah slev je dán zkušebními promoakcemi, ze kterých se promo predikce učila.
  3. Operativní tlačítka na práci s detailem produktu. Při změně nákupní ceny je nutno kliknout na tlačítko uložit a nechat znovu načíst.
  4. Tabulka s hodnotami tržeb, zisku a množství
    • Běžný prodej - Předpokládané prodeje produktů dle předpovědi prodejů bez vlivu účinku promoakce.
    • Maximalizace tržeb - Hodnoty vypočítané pro optimální slevu při maximalizaci tržeb. Při použití volby „nastavit“ se optimální sleva přepíše do sloupce s uživatelskými hodnotami.
    • Maximalizace zisku - Hodnoty vypočítané pro optimální slevu při maximalizaci zisku. Při použití volby „nastavit“ se optimální sleva přepíše do sloupce s uživatelskými hodnotami.
    • Zadané uživatelem - Hodnoty vypočítané pro slevu zadanou uživatelem. Při ukládání formuláře se jako hodnota slevy uloží uživatelská sleva.
  5. Graf závislosti slevy na disku