Modul: Předpověď promočních prodejů¶
Manažerský popis¶
Cílem modulu je odhadnout množství položky, které se prodá v průběhu budoucích a právě probíhajících promoakcí. To vše na základě atributů akce a minulých akcí, které proběhly na stejných nebo podobných položkách.
Pokud je promoakce zadaná na více skladů, je možno odhady vyhodnocovat na jednotlivých skladech zvlášť nebo pro skupiny skladů dohromady. Při výpočtu odhadovaného množství se využívají data o prodejích během promoakce v historii.
Funkční popis¶
Výpočet prodaného množství v budoucí promoakci¶
Algoritmus promo predikce se skládá ze dvou částí:
- Načítání historických promoakcí
- Odhad prodaného množství
Načítání historických promoakcí¶
Výběr správných historických promoakcí je kritický pro přesnost odhadů. Historickým promoakcím jsou přidělené váhy, které určují podobnost s odhadovanou promoakcí. Preferovány jsou vždy akce s vyšší váhou. Je velmi důležité nastavit parametry, které určují podobnost dvou promoakcí. Hlavní kritéria na určení podobnosti jsou:
- Promoakce jsou cíleny na stejného zákazníka
- Promoakce jsou na stejném skladě
- Promoakce jsou vedeny na stejných produktech
Podobnost promoakcí se dále určuje na základě délky trvání akce, slevy v akci, přítomností letáku nebo hostesky v akci, umístění položky v prodejně apod. Každému z těchto atributů je přidělena síla, která určuje důležitost atributu.
Soubor historických akcí se očišťuje od extrémních případů. Historickou promoakci je možno označit jako extrémní už ve vstupních datech.
Dalším nastavením lze vynutit navyšování prodejů v historických promoakcích o výpadky. Výhodou jsou přesnější historické prodeje a tím také přesnější odhady budoucích promoakcí. Předpokládaný prodej po dobu promoakce počítá modul Analýza výpadků zásob.
Odhad prodaného množství¶
S využitím vážené lineární regrese se skrze váhy historických promoakcí určí odhad množství, které se prodá v budoucí promoakci.
Tyto odhady ještě mohou projít dodatečnými úpravami při překrývajících se akcích.
Vyřazení promoakcí z přepočtu pomocí SIDI¶
Každou promoakci lze nastavit tak, aby se o ní neuvažovalo jako o automatickém odhadu množství. Toto nastavení se dá automaticky importovat z ERP systému.
Zároveň je ve STOCKu nastavení, které tímto způsobem označí všechny akce delší než X dní. Výchozí nastavení je 40 dní. Je to z toho důvodu, že celý modul promočních analýz je primárně určen pro krátkodobé promoční akce, kde snížením ceny nebo zařazením do letáku výrazně vzroste prodej.
Dále lze každou promoakci nastavit tak, aby se ignorovala při výběru historických akcí. Lze ji tedy odhadovat, ale nikdy nevstoupí jako trénovací akce do algoritmu pro odhad budoucích akcí.
Nastavení je vhodné importovat především pro akce, kde je extrémně vysoký nebo nízký prodej z různých neočekávaných důvodů a akce by zbytečně kazila budoucí odhady.
Toto nastavení lze automaticky importovat z ERP systému.
Report: Vyhodnocení promoakcí¶
Tento report umožňuje uživateli definovat konkrétní množinu promoakcí a prohlížet k ní vztahující se informace.
Definici množiny zvolených akcí uživatel provádí prostřednictvím vstupního filtru, kde vybírá datum od - do (vztažený na dobu promoakce nebo závozu), typ promoakce a agregaci:
V závislosti na tom, zda se jedná o akce ukončené, běžící nebo budoucí, tabulka dokáže zobrazit informace o:
- typu akce,
- trvání od - do (období závozu i období prodejů),
- velikosti slevy (%),
- promočních a nepromočních cenách,
- předpokládaných změnách v prodejích,
- předpokládané množství prodané během promoakce (v měrných jednotkách a penězích),
- skutečné množství prodané během promoakce (v měrných jednotkách a penězích),
- předpokládané množství při běžném prodeji, tj. bez promoakce (v měrných jednotkách a penězích),
- ziskovost promoakce (v penězích),
- návrzích vypočítaných systémem a návrzích zadaných uživatelem,
- celkovém prodeji po dobu promoakce a po ukončení promoakce,
- výpadcích během trvání promoakce a celkové ušlé množství, tržby a zisk.
Vzhledem k tomu, že jde o velké množství údajů, v průběhu implementace se týmy dohodnou, které z údajů jsou pro konkrétní implementaci podstatné a jen ty budou zobrazovány v reportu, který bude díky tomu přehlednější.
Rozšíření¶
Možnost nastavení přesných množství a limitů přes SIDI¶
V některých případech může nastat situace, kdy uživatel ví, jaké množství se prodá v promoakci, případně jaké maximální množství se může prodat.
Příkladem takové situace je případ, kdy je na skladě omezené množství zboží určené pro promoakci.
V těchto případech může uživatel ve vstupních datech nastavit maximální nebo přesné množství, které se v akci prodá. Modul Předpověd promočních prodejů uživatelské hodnoty respektuje a navržený odhad bude roven uživatelskému množství, nebo nebude větší než maximální množství zadané uživatelem.
Přesně zadané množství se respektuje i v případě, že je promoakce označena příznakem, že se nemá automaticky počítat.
Kopírování promočních účinků z minulosti¶
Velmi často se stává, že promoakce jsou zadané jen na krátké období do budoucnosti, například na 2-3 měsíce. Pokud je podíl promočního prodeje vysoký, tak je předpověď poptávky na celý rok dopředu nekompletní a po 3 měsících je výrazně nižší než v minulosti. Je to z důvodu absence zadaných promoakcí.
Toto rozšíření dokáže zkopírovat účinky promoakcí z minulosti. Nekopíruje samotné promoakce, ale jen navýšení, tj. to, jak se projevily. Lze nastavit, kolik prvních měsíců se nemá kopírovat. V tomto případě 3. Tyto měsíce budou vypočítány jen ze zadaných promoakcí. Zbylé měsíce se navýší podle minulosti. V případě, že se do měsíce, který je už zkopírovaný z minulosti, zadá promoakce (např. do 5. měsíce ode dneška), účinky promoakce a kopírování minulosti se nesčítají, ale vezme se z nich maximum. Tímto se brání duplikaci účinku zadané promoakce a zkopírovaného účinku z minulosti.