Modul: Automatická detekce promoakcí v minulosti

Manažerský popis

Hlavním úkolem detekce promoakcí je doplnění chybějících dat a úprava nepřesných dat vztahujících se k historickým promoakcím. Přesná data jsou důležitá pro správné dopočítání účinku historických promoakcí. Z historických účinků promoakcí se počítají účinky budoucích promoakcí.

Detekce

  • Hledá nezadané historické promoakce podle ceny
  • Vytváří nezadané historické promoakce podle promočního příznaku při pohybu
  • Upravuje délku promoakcí
  • Upravuje prodejní promoční a nepromoční ceny akce
  • Upravuje nákupní promoční a nepromoční ceny akce
  • Spočítá nakoupené množství v promoakci

Všechny údaje, které dopočítává detekce, je možno brát jako vstup z ERP systému. Pokud ale tyto údaje zákazník nemá, detekce se je pokusí zjistit.

Promo detekce se skládá z následujících částí, přičemž každou z nich lze pomocí nastavení vypnout nebo zapnout.

Funkční popis

Detekce chybějících promoakcí podle ceny

Pokud v období, kdy není promoakce, nastane výrazný pokles prodejní ceny následovaný v krátkém období špatným nárůstem prodejní ceny, je velmi pravděpodobné, že v tomto období nastala akce, která není označena v datech. Detekce chybějících promoakcí takové období označí za promoční.

Aby se detekovala nová promoakce, musí být splněna následující kritéria:

  1. Pokles ceny musí překročit minimální mez, kterou je možné nastavit.
  2. Délka období, na které cena poklesne, nepřekročí maximální délku promoakce a zároveň toto období netrvá kratší dobu než minimální délka promoakce. Meze minimální i maximální délky promoakce jsou nastavitelné.

Detekce chybějících promoakcí podle příznaku z SIDI

Uživatel může prodejní transakci označit příznakem „promoční“. I přesto, že nemá v systému zadané promoakce pro období „od-do“, mu detekce automaticky tyto akce vytvoří podle skupin za sebou následujících prodejů označených jako promoční.

Změna období trvání promoakce

Tato část výpočtu má za úkol zkontrolovat, a případně upravit data, definující začátek a konec trvání promoakce, v závislosti na vývoji prodejních cen z transakcí.

Pro výpočet platí, že promoakce začíná v den, kdy nastalo největší snížení prodejní ceny a končí v den, kdy nastalo největší zvýšení prodejní ceny. Nové období promoakce se hledá v rozsahu +- 3 měsíců kolem původního trvání promoakce. Zároveň lze nastavením určit, jak dlouho (minimálně a maximálně) má promoakce trvat.

Výpočet cen

Výpočet umožňuje detekovat 4 druhy cen. Každá z cen se detekuje pro jednu konkrétní položku a jednu konkrétní promoakci. Jejich detekci lze vypínat a zapínat. Zároveň je možno detekovat z dat od zákazníka pouze ceny, které nejsou vyplněné.

Všechny ceny se počítají váženým průměrem. Odlišuje se období, ze kterého je průměr počítaný a typ pohybů, které vstupují do výpočtu.

  1. Promoční prodejní cena

Počítá se z prodejů položky během trvání promoakce. Pokud neexistuje ani jeden prodej položky během promoakce, cena se dopočítá jako průměrná prodejní cena produktu na jiných prodejnách v průběhu této promoakce. Pokud ani tyto prodeje neexistují, cena se nedopočítá.

  1. Nepromoční prodejní cena

Do výpočtu vstupují nepromoční prodeje postupně za období 3, 6 a 12 měsíců okolo sledované promoakce. Upřednostňováno je vždy nejkratší období, během kterého bylo možné cenu dopočítat. Pokud neexistuje ani jeden prodej v obdobích promoakce, cena se dopočítá jako průměrná nepromoční prodejní cena produktu na jiných prodejnách v okolí období trvání této promoakce. Pokud neexistují prodeje ani na jiných prodejnách, cena se nedopočítá.

  1. Promoční nákupní cena

Do výpočtu vstupují ceny z nákupů a přijatých distribucí, které se uskutečnily během trvání promoakce. Pokud ani jeden příjem neexistuje, období se rozšíří na 7 dní před začátkem promoakce, na období předpokládaného předzávozu. Pokud ani v rozšířeném období příjem neexistuje, cena se nedopočítá.

  1. Nepromoční nákupní cena

Počítá se z nákupů a přijatých distribucí, které nezasahují do žádného promočního období. Sledovaná období jsou postupně 3, 6 a 12 měsíců okolo sledované promoakce. Upřednostňováno je vždy nejkratší období, během kterého bylo možné cenu dopočítat. Pokud neexistuje žádný příjem ve sledovaných obdobích, cena se nedopočítá.

Výpočet slevy v promoakci

Sleva se dopočítá vždy automaticky podle promoční prodejní a nepromoční prodejní ceny.

Výpočet nakoupeného množství během promoakce

Množství se rovná nákupům a příjmům z distribucí uskutečněných v průběhu trvání promoakce. Množství má informativní charakter a zobrazuje se v reportu vyhodnocení promoakcí.