Modul: Výpočet denní předpovědi poptávky v promoakci

Manažerský popis

Modul zajistí rozpad celkového předpovězeného množství v promoakci do jednotlivých dní.

Tento rozpad je důležitý především pro řízení zásob. Bez tohoto rozpadu není možné používat modul řízení zásob.

Stejně jako v modulu Předpovědi měsíčních prodejů a jeho následném rozpadu do dní modulem: Výpočet denní předpovědi je i v tomto případě přesnější předpovědět akci jako celek a následně podle různých vzorců předpovědět, jak bude vypadat denní rozpad.

Funkční popis

Denní rozpad prodejů v promoakci

Při výpočtu odhadu budoucí promoakce je důležité rozpadnutí odhadnutého množství do jednotlivých dnů.

Způsob, kterým se množství rozpadne, je nastavitelný. Nastavit to můžeme těmito způsoby:

  • FIRST DAY
    • Množství se navrhne na první den promoakce.
    • Výhodou tohoto nastavení je, že už na začátku akce je celkový objem naskladněný, a proto není náchylný na denní variabilitu v průběhu akce.
    • Nevýhodou je skladová náročnost a také to, že se nehodí pro dlouhotrvající akce.
  • UNIFORM
    • Množství se rozpadne rovnoměrně do celého období promoakce.
    • Výhodou je jednoduchost.
    • Nevýhodou je nepřesnost výpočtu a větší riziko selhání.
  • USER
    • Rozpad se řídí podle dat importovaných z ERP systému. Množství se zadává v absolutních hodnotách.
    • Nastavení ignoruje úpravu množství modulem Rychlá adaptace předpovědi poptávky pro promoakce.
  • AUTO
    • Výpočet promočního rozpadu, kde se na základě historie statisticky vyhodnotí denní rozpad pro budoucí promoakce.
    • Doporučené nastavení.

Výpočet algoritmu pro hodnotu AUTO

Při výpočtu denního rozpadu pro budoucí promoakci, se zohledňuje prodejnost položky v promoakcích v minulosti. Výpočet probíhá v následujících krocích:

  1. Příprava historických statistických dat
    1. Pro každou budoucí promoakci se najde dostatečný počet historických promoakcí, které jsou jí nejpodobnější.
    2. Promoakcím je přidělena váha, která se nastaví podle podobnosti historické promoakce s budoucí promoakcí.
    3. Preferované jsou akce s větší váhou.
    4. Každá historická promoakce se rozdělí na 2-6 úseků.
    5. Pro každou prodávanou položku v promoakci se v daném úseku vyhodnotí procento prodaného množství.
    6. Data slouží jako „vzor“ při výpočtu budoucnosti.

Množina historických akcí je očištěna od extrémů.

Denní rozpad pro aktuálně běžící akci

Pokud se v aktuálně běžící promoakci vyvíjí prodeje jiným způsobem, než se podle odhadu čekává, tak je možné použít dvě funkčnosti:

  • Algoritmus na nápravu odhadů promočního prodeje, který je popsán v modulu Rychlá adaptace předpovědi poptávky pro promoční akce. Tento odhad změní předpokládaný prodej celé akce a následně jej rozpadne do dní.
  • Nastavení „Čerpání“. Atribut čerpání nabývá 2 hodnot:
    • Ne: Ignoruje se doposud prodané množství v akci a rozpad zůstává nezměněný bez ohledu na to, kolik se už v akci prodalo.
    • Ano: Z prodejní historie se načítá, kolik se už v akci prodalo. Toto množství se odečítá od celkového množství předpovědi poptávky a ode dneška do konce akce se rozpadne jen zbývající množství. Pokud je prodej větší nebo roven předpovědi poptávky, tak se už do konce akce nerozpadává nic.

K těmto dvěma funkčnostem (zkráceně Rychlá Adaptace a Čerpání) se jednotlivé typy rozpadů chovají různě:

  • FIRST DAY
    • Ignoruje Rychlou Adaptaci
    • Akceptuje Čerpání
  • UNIFORM
    • Akceptuje Rychlou Adaptaci
    • Akceptuje Čerpání
  • USER
    • Ignoruje Čerpání
  • AUTO
    • Akceptuje Rychlou Adaptaci
    • Ignoruje Čerpání

Zobrazení denních prodejů v promoakci

Vzhledem k tomu, že denní rozpad se používá zejména na řízení zásob, je denní rozpad viditelný v předpokládaném průběhu zásob modulu: Objednávky a jeho časti Vysvětlení objednávek.

Rozšíření

Denní rozpad pro dodavatele do maloobchodu

Nakupování maloobchodů a řetězců se odlišuje od nakupování koncových zákazníků. Řetězce nakupují velkou část položek v závozovém období, tj. před začátkem vlastní promoakce. Zároveň často platí, že nenakupují každý den, ale větší množství nakoupí najednou.

Pro zjištění tohoto dne se využívají různé strategie, které zkoumají nákupy maloobchodů a řetězců mezi prvním závozovým dnem a prvním dnem promoakce. V tomto období nejčastěji probíhá přednákup na promoakci.

Denní rozpad pro dodavatele se snaží identifikovat a co nejpřesněji určit období přednákupu, množství a datum předzávozu na promoakci.

Rychlá adaptace předpovědi poptávky pro promoakce

Rozšíření slouží k úpravě předpovídaného množství promoakce po nečekané změně v odhadovaných prodejích. Po nastavitelné době od začátku působení promoakce začne algoritmus vyhodnocovat její průběh a detekovat, zda reálné prodeje v promoakci odpovídají prodejům předpovídaným v modulu Předpověď promočních prodejů. Pokud se poměrná přesnost předpovědi poptávky nepohybuje v uživatelsky zadaném intervalu, ať už je předpovídané množství nižší nebo vyšší, upraví rozšíření na základě plnění akčního plánu odhadované zbývající prodeje do konce této akce.