Modul: Výpočet běžného prodeje v minulosti¶
Manažerský popis¶
Modul slouží k očištění historických prodejů od účinků promočních akcí. Počítá, kolik by se bylo prodávalo, kdyby se žádná akce nekonala.
Toto je velmi důležité z následujících důvodů:
- Předpověď nepromočních prodejů musí vycházet z této očištěné prodejní historie, neboť do budoucna předpovídá nepromoční prodeje. Následně se na tuto předpověď aplikují promoční odhady.
- Bez této očištěné datové řady by nešly poznat účinky promočních akcí a tudíž by se nedala určit jejich efektivita a ziskovost.
- Výpočet se používá také k určení Kanibalizace a postpromočního prodeje. Tyto ukazatele a algoritmy jsou popsány v konkrétních modulech.
Tato očištěná datová řada se nazývá běžný prodej, v angličtině je zažitý termín Baseline.
Funkční popis¶
Výpočet běžného prodeje¶
Modul se během promoční akce snaží odhadnout potencionální prodané množství v případě, že by jej promoakce prodeje v těchto dnech neovlivnila. Výstup poté slouží jako datový vstup pro předpovídání nepromočních prodejů.
Algoritmus rozdělí denní prodeje na homogenní úseky s ohledem na probíhající promo akce a poté úseky ohodnotí podle několika kritérií:
- Maximální sleva v daném úseku.
- Délka intervalu.
- Vzdálenost od ostatních intervalů.
Poté se pomocí těchto měřítek ohodnotí váhy podobnosti okolních intervalů podle modifikovaného Gaussova rozdělení a regresní analýzou se vypočítá odhadovaný přírůstek získaný z důvodu probíhající promoakce.
V úvahu se bere sezónnost daného úseku a případné překrývající se akce.
Pravidlo je, že hodnota běžného prodeje nesmí být nikdy nižší, než prodej mimo promoakci.
Příklad: Výstupem modulu je purpurová křivka, která vyhlazuje špičky způsobené promočními akcemi.
Algoritmus vypočítá běžné prodeje až na úroveň dní. Následně je seskupuje do měsíců. Algoritmus zároveň každé historické promoakci přiřadí sumu běžných prodejů, která byla spočítána během této promoakce. Tímto se dá automaticky vyhodnotit úspěšnost a ziskovost dané akce.
Vyřazení promoakcí z přepočtu pomocí SIDI¶
Každou promoakci je možné nastavit tak, aby se nebrala v úvahu při výpočtu běžných prodejů pro minulé akce a zároveň, aby se nebrala v úvahu pro automatický odhad množství pro budoucí prodeje. Toto nastavení se dá automaticky importovat z ERP systému.
Zároveň je ve STOCK nastavení, které tímto způsobem označí veškeré akce delší než X dní. Výchozí nastavení je 40 dní. Je to z toho důvodu, že celý modul promočních analýz je primárně určen pro krátkodobé promoční akce, kdy snížením ceny anebo zařazením do letáku výrazně stoupnou prodeje.
Zobrazení běžného prodeje¶
Vypočítané hodnoty je možné zobrazit v grafech na záložce v Modulu Detail.
Rovněž jsou viditelné v modulu Předpověď nepromočních prodejů a záložce Vysvětlení předpovědi.
Přiřazení akcí je možno zobrazit v reportu Vyhodnocení promoakcí v modulu Předpověď promočních prodejů.
Rozšíření¶
Výpočet běžného prodeje přes skupinu produktů¶
Toto rozšíření je vhodné zejména pro prostředí s vysokým počtem akcí a prostředí, kde se navzájem střídají produkty, které se dají považovat za předchůdce a následníka. Případně jsou to tzv. IN-OUT produkty, které jsou v prodeji jen chvíli (např. při příležitosti mistrovství světa). Typicky se to děje v FMCG prostředí.
Zároveň je vhodný tam, kde dochází k vysokému překrytí prodeje produktů považovaných za předchůdce a následníka. Tady je nutné pro každého z nich vypočítat správný běžný prodej.
Na obrázku je příklad prodeje vzorových produktů A, B, C.
Kdyby byl produkt A předchůdcem produktu B, a ten předchůdcem produktu C, navzájem by se nestřídaly a jejich překryv by byl minimální. Toto rozšíření by nebylo nutné a stačila by klasická funkčnost předchůdce a následníka.
V příkladu na obrázku by ale pro správný výpočet musel být produkt A předchůdcem produktu B, a naopak produkt B předchůdcem produktu A. To ale není možné (modul předchůdce-následníka nesmí obsahovat cyklus), a proto se tyto produkty musejí spočítat jako „jeden produkt“ a následně se křivka běžných prodejů rozdělí poměrným způsobem mezi ně (až na úroveň denních prodejů, kvůli překryvům), což je zajištěno tímto rozšířením.