Modul: Rychlá adaptace předpovědi prodejů

Manažerský popis

Modul slouží k rychlému zachycení změny charakteristiky prodejů (zvýšení i snížení). Analyzuje několik posledních týdnů prodejů, a pokud se výrazně odlišují od předpovědi prodejů na základě dlouhodobé historie (několik let), tak předpověď na nejbližší období upraví.

Tyto změny mohou nastat z různých důvodů (konkurenční boj, vliv počasí atp.) a algoritmus má za úkol na tyto vlivy reagovat. Modul Rychlé adaptace je užitečný zejména pro rychloobrátkové zboží a zboží s vysokou elasticitou poptávky.

Algoritmus Rychlé adaptace upravuje předpověď a přizpůsobuje ji náhlým výkyvům poptávky.

Účel modulu Rychlé adaptace je odhalit náhlý neobvyklý vývoj na trhu a přizpůsobit nabídku skokovým změnám v poptávce po prodávaných produktech. Modul Rychlé adaptace upravuje a vyhlazuje aktuální předpověď takovým způsobem, aby zvýšil úroveň zákaznických služeb společnosti, která by jinak mohla pod náporem růstu poptávky klesnout.

Funkční popis

Výpočet rychlé adaptace předpovědi

Výpočet probíhá nad jednou skladovou položkou. Algoritmus velmi zjednodušeně přeloží nedávnou historii regresí a tímto způsobem se snaží předpovědět velmi krátkou budoucnost.

Je možné nastavit délku a periodicitu historie. Periodicita znamená, zda do předpovědi regresí bude vstupovat denní nebo týdenní perioda. Pro kratší období a rychloobrátkové zboží je vhodná denní perioda, pro delší období a zboží s pomalejší obrátkou se doporučuje týdenní perioda.

Následný algoritmus porovná předpověď vypočítanou modulem Měsíční předpověď, rozpadlou na dny podle modulu Denní předpovědi s tím, co vyšlo v regresi. Pokud se výsledek příliš odlišuje, znamená to, že se výrazně změnil trend prodejů a na krátké období se předpověď přizpůsobí tomu, co vypočítala regrese.

Je možné nastavit míru citlivosti, míru přizpůsobení a také to, zda daná změna má, anebo nemá ovlivňovat pojistnou zásobu (Modul: Pojistná zásoba).

Algoritmus pracuje se sezónností vypočítanou modulem Sezónnost, takže dokáže odhadnout, že rozdíl mezi nedávným obdobím a předpovědí je způsobený vlivem sezón a není nutno nic upravovat. Například je v pořádku, že prosinec je kvůli Vánocům extrémně vysoký a na leden se předpovídá malé množství, jelikož prosinec je silně sezónní. Není tedy vhodné regresí zvyšovat předpověď na leden.

Algoritmus se automaticky vypíná, pokud se ve sledovaném období vyskytuje více než nastavený počet promočních dnů.

Algoritmus nefunguje v případě, že skladová položka byla změněna rozšířením: Očištění předpovědi.

Vysvětlení modulu

Vzhledem k tomu, že modul bere do úvahy množství vlivů, je vhodné poskytnout uživateli vysvětlení, proč se tak rozhodl. Toto vysvětlení lze nalézt v modulu Detail na záložce Předpověď.

Výstupem jsou 2 grafy - měsíční a dle zvolené periodicity.

Grafy obsahují postupný průběh algoritmů, po očištění o výpadky, promoakce, sezónní index, až po výslednou vypočítanou regresi.

Pod grafy je souhrnná tabulka ukazující, které parametry byly a nebyly splněny a zda se na položku algoritmus aplikoval.

Rozšíření

Rychlá adaptace pro skupinu produktů

Především pro firmy s centrálním skladem a velkým množstvím poboček je mnohem důležitější sledovat celkový nárůst prodejů produktu na všech pobočkách a vyhodnocovat až ten centrální. Na jednotlivých pobočkách může být nárůst nevýrazný, takže ho algoritmus nezachytí, ale na celku se projeví.

Následně můžeme celý tento nárůst připsat centrálnímu skladu, aby byl dostatečně zásoben od dodavatelů. Tento nárůst můžeme rovnoměrně rozpadnout na jednotlivé sklady, anebo jej můžeme rozpadnout odpovídající poměrnou částkou podle výšky předpovědi.

Toto rozšíření umožňuje definici skupin produktů, které budou počítány a vyhodnocovány společně.