Modul: Analýza extrémů¶
Manažerský popis¶
Modul slouží k detekci extrémních prodejů a objednávek přijatých od jednotlivých zákazníků. Přijaté objednávky se očisťují, protože také vstupují do předpovědi prodejů.
Základním principem je identifikace prodejů, které jsou natolik vzácné, že se pravděpodobně nebudou opakovat a pokud ano, tak nemají být uvažovány pro předpovědi a výpočty zásob. Kdyby byla držena pojistná zásoby do výšky jakéhokoliv extrémního prodeje, zásoby by byly příliš vysoké.
Modul dokáže zohlednit promoakce a pracuje i se sezónností prodejů včetně pohyblivé sezóny.
Funkční popis¶
Automatický výpočet extrémů¶
Modul dokáže očišťovat předpověď prodejů na třech úrovních citlivosti: - 1 – nejnižší, - 2 – střední (výchozí) - 3 – vysoká. Nastavení má vliv na 2 složky - očištění sezónnosti měsíce a nastavení hodnoty chybové složky pro daný měsíc.
Prodeje označené jako promoakce se nikdy neočišťují.
Extrémní prodeje je možno vyhodnocovat pro každý produkt zvlášť nebo pro skupiny produktů. Při analyzování skupiny výrobků je potom za extrém označen takový prodej, který je extrémní pro celou skupinu.
Pro očištění extrémů se používají 2 algoritmy. Jeden z nich je určen pro produkty s velmi malým počtem prodejů a druhý je pro standardní produkty. Hranici mezi nimi (tj. počet prodejů) lze nastavit. Standardně je nastavena na 10 prodejů. Pro produkty, které mají méně než 4 prodeje se extrémy neočišťují nikdy.
Algoritmus pro produkty s malým počtem prodejů¶
Algoritmus využívá 2 principy:
První princip pracuje s tím, že největší prodej nemůže být x-krát větší než druhý největší. Toto „x“ je různé pro jednotlivé úrovně citlivosti a je možno jej nastavit.
Druhý princip pracuje s tím, že pokud jeden prodej tvoří určité procento z celkového počtu prodejů, množství tohoto prodeje nemůže tvořit výrazně vyšší procento celkového prodaného množství produktu. Takže například při prodejích o 1, 3, 5, 10, 1000 ks tvoří 1000 kusový prodej 20 % celkového počtu prodejů (je jedním z pěti prodejů), ale jeho podíl na celkovém množství je 98 % (1000 ks z celkového množství 1019 prodaných ks). Velikost rozdílu mezi těmito hranicemi určuje opět citlivost.
Tento algoritmus nepracuje se sezónností produktu.
Algoritmus pro produkty s větším počtem prodejů¶
Algoritmus má 2 části. První analyzuje, které měsíce vykazují extrémy a odlišují se výrazně od průměru. Druhá část se snaží identifikovat prodeje, které tyto extrémy způsobují.
První část algoritmu: identifikace extrémních měsíců
Algoritmus analyzuje tři složky měsíčních prodejů (sezónní, trendovou a náhodnou tj. chybovou). Pokud měsíc překročí nastavený práh významnosti, bude vyhodnocen jako extrémní a očištěn. Překročení nastaveného prahu významnosti znamená, že je příliš rozdílný od průměrného měsíčního prodeje doplněného o sezónní a trendovou složku.
Každá míra citlivosti očištění prodejů má rozdílný způsob očištění. Zatímco vysoká citlivost dokáže výrazněji očistit prodeje v sezóně, nízká citlivost očištění v sezóně minimalizuje. Střední míra citlivosti je průměrem nízké a vysoké citlivosti.
Druhá část algoritmu: identifikace extrémních prodejů
Při překročení prahu v měsíci systém vybere podezřelé prodeje, a následně hledá extrémy podle skóre zákazníka, nebo podílu extrému v daném měsíci na celkových prodejích. Následně systém vyhodnotí, zda je prodej natolik velký, že je třeba jej očistit. To, zda je dostatečně velký, určuje histogram prodejů, kde se jako „významný prodej“ vyhodnocuje prodej s velikostí násobku horního kvartilu. Násobek je různý pro různé citlivosti.
Na základě toho jsou vybrány pouze ty extrémní prodeje, které je nutno očistit. Skóre zákazníka je důležité z toho důvodu, že pokud existují 2 podobně velké extrémní prodeje, algoritmus označí jako extrémní ten, který patřil zákazníkovi s nižší četností prodeje (tj. je pravděpodobné, že pokud někdo nakupuje často, jeho prodej nebude extrémní).
Nastavení extrémních prodejů pomocí SIDI¶
Navzdory přítomnosti automatické detekce extrémních prodejů je vždy nejvhodnější, když prodeje, které jsou považovány za extrémní, jsou označeny již při importu dat z primárního systému.
Označení může probíhat na dvou úrovních:
- Transakce může mít v importních datech příslušný příznak, což ji automaticky identifikuje jako extrémní.
- Jako extrémní může být označen celý zákazník (odběratel). Potom je každý prodej tomuto zákazníkovi označen jako extrémní.
Nastavení extrémních prodejů přes GUI¶
Uživatel systému má možnost označit extrémní prodeje i přímo v systému. Slouží k tomu záložka „Očištění prodejů“. Na té lze vyfiltrovat za zvolené období všechny prodeje (případně jen prodeje zvolené velikosti) a následně označit konkrétní prodej (nebo celý měsíc) jako extrémní.
V očištění prodejů je viditelné, zda byl daný prodej automaticky označen algoritmem - „Autoextrém“. Zaškrtnutím příslušného zaškrtávátka je možno ručně označit prodej jako extrémní.
Na této obrazovce lze zobrazit maximálně 30 000 prodejů. V případě, že produkt nebo kategorie obsahuje více prodejů, systém vypíše hlášku, že daný produkt nebo kategorii nelze zobrazit. V takovém případě je možnost vybrat nižší úroveň ve stromu kategorií nebo omezit produkty filtrem na datum.
Všechny prodeje lze exportovat do Excelu.
Vysvětlení ořezání extrémů¶
Pro snazší pochopení, proč byl daný extrém očištěn, má uživatel přístup do vysvětlení konkrétního očištění. Každý z algoritmů má svoje vlastní vysvětlení.
Algoritmus pro produkty s malým počtem prodejů¶
Vysvětlení na jednoduché tabulce ilustruje, jak přesně probíhal algoritmus po jednotlivých prodejích a jak se rozhodoval v jednotlivých krocích prodej po prodeji.
Algoritmus pro produkty s větším počtem prodejů¶
Nejprve vysvětlení ukáže rozložení časové řady na jednotlivé složky:
Je vidět, jak algoritmus očišťuje datovou řadu a měsíce, které považuje za extrémní pro různé citlivosti očištění. Po najetí myši na očištěný měsíc je viditelné, které konkrétní prodeje byly očištěny.
Rozšíření¶
Společná analýza extrémů pro skupinu produktů¶
Základní očištění prodejů pracuje na jedné skladové položce, tj. na jednom produktu na konkrétním skladě.
Někdy je ale vhodné, aby se za extrém považoval až prodej, který je extrémní z pohledu větší skupiny skladů nebo v rámci celé firmy.
Dalším příkladem, kdy je vhodné počítat přes skupinu skladových položek, je tehdy, když je používán modul Virtuální sklady.
Společné očištění extrémů lze nastavit přes libovolnou skupinu skladových položek. Algoritmus bude potom pracovat tak, jako by na vstup dostal jen jednu skladovou položku.
Nastavení očistění smluvních zákazníků¶
Nastavení se používá v případě, kdy uživatel nemá možnost nastavovat v ERP systému hromadným způsobem prodeje, které se mají vyhodnotit jako extrémní. Systém STOCK poskytuje jednoduchý nástroj, kde je pro kombinaci Zákazníka, Skladu, Produktu a období možno nastavit vyhodnocení prodejů jako extrémní.
Zákazník musí být vybrán vždy. Ostatní pole jsou nepovinná a v případě, že nejsou vybrána, tak se nastavení použije pro všechny Sklady / Produkty / pro celé období prodeje.
Nastavení výjimek v očištění extrémů¶
Nastavení výjimek v očištění extrémů se používá v případě, že uživatel potřebuje očišťovat extrémy různých produktů různou silou.
Příkladem využití tohoto nastavení jsou produkty, kdy jejich extrémní prodeje, které v minulosti nastávají, nejsou náhodné. Pokud jsou takovéto extrémní prodeje očištěny, v budoucnu je na konkrétním skladě udržována nižší hladina zásob, než by ve skutečnosti měla být nastavena, a tak v momentě, kdy v budoucnu dojde k opakování tohoto extrémního prodeje, je důsledkem očištění extrému výpadek zásob na skladě.
V záložce nastavení výjimek může uživatel vybrat sklad, kde se hledaná kategorie produktů nachází, dále úroveň kategorie produktů, v neposlední řadě také dodavatele, ABC kategorii a novinku, viz následující obrázek.
Nejdůležitější parametr nastavení představuje citlivost očištění extrémů. Systém STOCK má jako výchozí citlivost nastavenou hodnotu střední citlivosti. Hodnota neočišťovat znamená, že veškeré historické prodeje budou zachovány. Výše citlivosti je závislá na počtu extrémů, které mohou být maximálně odstraněny, dále na počtu průchodů, na velikosti ořezu apod. Čím vyšší citlivost, tím více jsou historická data oříznuta.
Tabulka pod filtrováním produktů zobrazuje data o položkách, které jsou označeny jako výjimky. V posledním sloupci této tabulky je možno znovu editovat vybrané produkty, či odstranit řádek výjimky.
Vedlejší záložka nastavení, tedy Výpis položek s výjimkou, zachycuje kompletní seznam položek s výjimkami.
Důležité je poznamenat, že pokud dojde ke kolizi nastavení výjimek u souvisejících kategorií, je v úvahu bráno nejaktuálnější nastavení kategorie. To znamená, že pokud uživatel v minulosti nastavil například u kategorie A výjimku neočištění (přičemž do této kategorie spadá podkategorie Rezistory), a nyní vyžaduje nastavit výjimku středního očištění u kategorie Rezistory, je platná výjimka středního očištění u kategorie Rezistory. Pro zbylé produkty v kategorii A stále platí výjimka neočištění.