Modul: Segmentace dle prodejnosti¶
Manažerský popis¶
Segmentace zboží slouží k základnímu rozdělení produktů na:
- skladové ležáky,
- sporadické produkty,
- nesporadické (běžně prodávané) produkty.
K těmto různým typům produktů se následně přistupuje s různou důležitostí.
V případě zapnutého modulu na řízení zásob se zároveň řadí různými způsoby:
- Skladové ležáky a sporadické produkty se řídí jen pomocí signálních hladin (Viz modul: Signální a maximální zásoba), protože není možné předpovídat s dostatečně vysokou pravděpodobností, kdy nastane prodej.
- Nesporadické produkty se řídí vypočítanou předpovědí prodejů za pomoci signálních hladin (Viz modul: Signální a maximální zásoba) a pojistných zásob (Viz modul: Pojistná zásoba).
Funkční popis¶
Výpočet segmentace¶
Základem přepočtu je identifikace počtu měsíců z definovaného období (předvolené je 12 měsíců), kdy existoval prodej daného produktu. Nezáleží na tom, zda v daném měsíci byl jeden nebo více prodejů a nezáleží ani na prodaném množství. Jde tedy pouze o pravděpodobnost pravidelného prodeje. Jediný ukazatel je, zda v daném měsíci vznikl nebo nevznikl alespoň jeden prodej.
Výsledkem přepočtu je hodnota X/12, kde X je počet prodejních měsíců za posledních 12 měsíců.
V případě, že se produkt ještě neprodával 12 měsíců, protože jde o novinku, je vypočítána relativní hodnota. To znamená, že pokud se produkt prodává pouze 6 měsíců a z toho se prodal ve čtyřech měsících, bude segment 4/6 přepočítán poměrným způsobem na 8/12.
V případě aktivního modulu Redistribuce mezi sklady, se pro centrální sklad počítají segmenty z jeho vlastních prodejů a prodejů všech podřízených skladů.
V případě aktivního modulu Výroba, se pro surovinu počítají segmenty z prodejů samotné suroviny, pokud nějaké prodeje existují, a z prodejů všech vyráběných výrobků.
V základní verzi se za
- ležák považuje produkt, který má segment 3/12 a nižší,
- sporadický produkt považuje položka se segmentem v rozmezí 4/12-7/12,
- nesporadický produkt považuje položka se segmentem 8/12-12/12.
Všechny sezónní produkty (identifikované Modulem sezónnosti) se automaticky považují za nesporadické, protože k jejich řízení je nutná sezónní předpověď. Pomocí objednacích hladin by nebylo možné dané produkty řídit.