Nutné vstupy pro STOCK

Systém STOCK potřebuje pro svoji funkčnost vstupy z primárního informačního systému. V této sekci jsou popsány nejdůležitější vstupy pro jednotlivé oblasti systému.

STOCK Input Database Interface (SIDI)

Tato sekce je věnována jednotlivým oblastem dat pouze z uživatelského pohledu.

Přesné požadavky a nutná nastavení jsou součástí modulu Univerzální datová mapa (SIDI) a pak přímo u dalších jednotlivých modulů. Tato nastavení jsou součástí implementačního projektu.

Jádro systému STOCK

Jádro systému je tvořeno sekcemi Segmentace zboží a Předpovědi nepromočních prodejů. Pro správnou funkčnost těchto dvou sekcí potřebujeme tyto údaje:

  • Číselník produktů a kategorií: Seznam všech produktů včetně unikátních ID a jejich zařazení do stromu produktové hierarchie. Produktová hierarchie má velký význam pro předpověď prodejů, protože se předpokládá, že produkty ve stejné kategorii budou mít podobné rysy prodeje.
  • Číselník skladů: V případě, že má zákazník několik skladů, je zapotřebí uvést jejich číselník. V případě, že jsou sklady v nějaké hierarchii (centrální sklad, cross-dock, pobočka), nebo existuje kategorizace poboček, tak je také potřeba uvést i informace o této hierarchii a kategorizaci.
  • Kombinace produkt - sklad: Pro každou skladovou jednotku (SKU) je třeba uvést její zařazení na skladě, aktuální disponibilní zásobu a základní, aktuálně platné ceny (prodejní, skladová). Pro kombinaci produkt / sklad je možno evidovat řadu dalších údajů týkajících se způsobu řízení položky (objednávková položka, povinná položka,…) a životního cyklu (novinka, výprodej).
  • Skladové transakce
    • Rozlišuje se podle účelu implementace:
      • V případě, že cílem implementace je jen předpověď prodejů, tak postačí seznam prodejních transakcí.
      • V případě, že cílem je i vyhodnocení úrovně zákaznických služeb nebo celé řízení zásob, je nutný seznam všech skladových transakcí, které jakýmkoliv způsobem mění skladovou zásobu.
    • Ke skladové transakci jsou třeba především následující údaje:
      • ID produktu a skladu;
      • datum fyzické operace na skladě: potřebné je datum, kdy tato operace proběhla na skladě, nejsou třeba fakturační data;
      • množství v základní měrné jednotce položky;
      • cena: při prodeji prodejní, při nákupu nákupní a u všech transakcích aktuální skladová cena;
  • Číselník zákazníků: Seznam zákazníků včetně jejich unikátní ID, pomocí kterých je možné navázání na tabulku skladových transakcí.

Řízení zásob

Zákaznické objednávky: Objednávky, které už zákazník objednal. Objednávky můžou platit pro:

  • minulost - zákazník si zboží objednal, ale zatím nebylo dodáno a musíme tedy o něj ponížit aktuální zásobu;
  • budoucnost - zákazník oznámil, že v nějakém termínu odebere zboží a tedy s tím můžeme exaktně počítat.

Objednávka na cestě od dodavatele: Seznam zboží, které již bylo objednáno a je na cestě. Tato informace je důležitá proto, aby se s tímto příjmem v budoucnu počítalo a nenavrhovalo se zboží objednat znovu.

Pro řízení zásob směrem k dodavatelům jsou nutné následující údaje:

  • Kombinace produkt / sklad / dodavatel: Každá kombinace určuje, že daný produkt je možné dodat na daný sklad od daného dodavatele. Ke kombinacím je nutné uvést objednací vlastnosti. Tyto vlastnosti jsou především:

    • Doba dodání (je možno spočítat z objednávek z minulosti)
    • Perioda objednávání
    • Minimální objednací množství a sety
    • Možné objednací a doručovací dny

Pro řízení zásob distribucí mezi sklady jsou nutné následující údaje:

  • Kombinace produkt / centrální sklad / pobočka: Každá kombinace určuje, že pobočka si objednává od daného centrálního skladu. Centrální sklad pro pobočku zároveň drží dostatečnou zásobu. Objednací vlastnosti jsou stejné jako u dodavatelů.

Pro řízení zásob výrobou (produkt A je dodán tak, že se vyrobí z jedné, anebo z několika vstupních surovin) jsou nutné následující údaje:

  • Kusovník produktů: Určuje z jakých surovin se skládá výsledný produkt, a jak dlouho před finálním vyrobením musí být surovina dostupná. Jsou tedy třeba tyto údaje:

    • ID suroviny
    • ID produktu
    • Množství suroviny potřebné k výrobě jednoho produktu tzv. měrná spotřeba
    • Doba výroby
  • Výrobní vlastnosti produktu: Jsou podobné jako objednací vlastnosti při dodavatelích a redistribuci. Je potřeba evidovat zejména:

    • Periodu výroby
    • Minimální výrobní dávku a set
    • Možné výrobní termíny

Analýza promoakcí a předpověď promočních prodejů

Pro sekci analýzy promoakcí potřebujeme navíc následující data:

  • Seznam všech promoakcí, a to historických (kvůli analýze prodejů) i budoucích (kvůli předpovědi poptávky). Promoakce potřebujeme v agregaci produkt / sklad / promoakce. Nejdůležitější atributy promoakcí:
    • ID promoakce / ID produktu / ID skladu
    • Název promoakce
    • Datum promoakce od - do
    • Typ promoakce
    • Atributy promoakce (leták, sekundární umístění)
    • Prodejní ceny (běžná prodejní cena produktu mimo akci, cena v akci)
    • Nákupní ceny (běžná nákupní cena produktu mimo akci, cena v akci)
  • Skladové transakce: Ke skladovým transakcím nutným pro řadu systému je vhodné přidat údaj o tom, který prodej je navázán na jakou promoakci. Zkvalitňuje to výsledky automatizovaného vyhodnocování účinků.