Nutné vstupy pro STOCK¶
Systém STOCK potřebuje pro svoji funkčnost vstupy z primárního informačního systému. V této sekci jsou popsány nejdůležitější vstupy pro jednotlivé oblasti systému.
STOCK Input Database Interface (SIDI)¶
Tato sekce je věnována jednotlivým oblastem dat pouze z uživatelského pohledu.
Přesné požadavky a nutná nastavení jsou součástí modulu Univerzální datová mapa (SIDI) a pak přímo u dalších jednotlivých modulů. Tato nastavení jsou součástí implementačního projektu.
Jádro systému STOCK¶
Jádro systému je tvořeno sekcemi Segmentace zboží a Předpovědi nepromočních prodejů. Pro správnou funkčnost těchto dvou sekcí potřebujeme tyto údaje:
- Číselník produktů a kategorií: Seznam všech produktů včetně unikátních ID a jejich zařazení do stromu produktové hierarchie. Produktová hierarchie má velký význam pro předpověď prodejů, protože se předpokládá, že produkty ve stejné kategorii budou mít podobné rysy prodeje.
- Číselník skladů: V případě, že má zákazník několik skladů, je zapotřebí uvést jejich číselník. V případě, že jsou sklady v nějaké hierarchii (centrální sklad, cross-dock, pobočka), nebo existuje kategorizace poboček, tak je také potřeba uvést i informace o této hierarchii a kategorizaci.
- Kombinace produkt - sklad: Pro každou skladovou jednotku (SKU) je třeba uvést její zařazení na skladě, aktuální disponibilní zásobu a základní, aktuálně platné ceny (prodejní, skladová). Pro kombinaci produkt / sklad je možno evidovat řadu dalších údajů týkajících se způsobu řízení položky (objednávková položka, povinná položka,…) a životního cyklu (novinka, výprodej).
- Skladové transakce
- Rozlišuje se podle účelu implementace:
- V případě, že cílem implementace je jen předpověď prodejů, tak postačí seznam prodejních transakcí.
- V případě, že cílem je i vyhodnocení úrovně zákaznických služeb nebo celé řízení zásob, je nutný seznam všech skladových transakcí, které jakýmkoliv způsobem mění skladovou zásobu.
- Ke skladové transakci jsou třeba především následující údaje:
- ID produktu a skladu;
- datum fyzické operace na skladě: potřebné je datum, kdy tato operace proběhla na skladě, nejsou třeba fakturační data;
- množství v základní měrné jednotce položky;
- cena: při prodeji prodejní, při nákupu nákupní a u všech transakcích aktuální skladová cena;
- Rozlišuje se podle účelu implementace:
- Číselník zákazníků: Seznam zákazníků včetně jejich unikátní ID, pomocí kterých je možné navázání na tabulku skladových transakcí.
Řízení zásob¶
Zákaznické objednávky: Objednávky, které už zákazník objednal. Objednávky můžou platit pro:
- minulost - zákazník si zboží objednal, ale zatím nebylo dodáno a musíme tedy o něj ponížit aktuální zásobu;
- budoucnost - zákazník oznámil, že v nějakém termínu odebere zboží a tedy s tím můžeme exaktně počítat.
Objednávka na cestě od dodavatele: Seznam zboží, které již bylo objednáno a je na cestě. Tato informace je důležitá proto, aby se s tímto příjmem v budoucnu počítalo a nenavrhovalo se zboží objednat znovu.
Pro řízení zásob směrem k dodavatelům jsou nutné následující údaje:
Kombinace produkt / sklad / dodavatel: Každá kombinace určuje, že daný produkt je možné dodat na daný sklad od daného dodavatele. Ke kombinacím je nutné uvést objednací vlastnosti. Tyto vlastnosti jsou především:
- Doba dodání (je možno spočítat z objednávek z minulosti)
- Perioda objednávání
- Minimální objednací množství a sety
- Možné objednací a doručovací dny
Pro řízení zásob distribucí mezi sklady jsou nutné následující údaje:
- Kombinace produkt / centrální sklad / pobočka: Každá kombinace určuje, že pobočka si objednává od daného centrálního skladu. Centrální sklad pro pobočku zároveň drží dostatečnou zásobu. Objednací vlastnosti jsou stejné jako u dodavatelů.
Pro řízení zásob výrobou (produkt A je dodán tak, že se vyrobí z jedné, anebo z několika vstupních surovin) jsou nutné následující údaje:
Kusovník produktů: Určuje z jakých surovin se skládá výsledný produkt, a jak dlouho před finálním vyrobením musí být surovina dostupná. Jsou tedy třeba tyto údaje:
- ID suroviny
- ID produktu
- Množství suroviny potřebné k výrobě jednoho produktu tzv. měrná spotřeba
- Doba výroby
Výrobní vlastnosti produktu: Jsou podobné jako objednací vlastnosti při dodavatelích a redistribuci. Je potřeba evidovat zejména:
- Periodu výroby
- Minimální výrobní dávku a set
- Možné výrobní termíny
Analýza promoakcí a předpověď promočních prodejů¶
Pro sekci analýzy promoakcí potřebujeme navíc následující data:
- Seznam všech promoakcí, a to historických (kvůli analýze prodejů) i budoucích (kvůli předpovědi poptávky). Promoakce potřebujeme v agregaci produkt / sklad / promoakce. Nejdůležitější atributy promoakcí:
- ID promoakce / ID produktu / ID skladu
- Název promoakce
- Datum promoakce od - do
- Typ promoakce
- Atributy promoakce (leták, sekundární umístění)
- Prodejní ceny (běžná prodejní cena produktu mimo akci, cena v akci)
- Nákupní ceny (běžná nákupní cena produktu mimo akci, cena v akci)
- Skladové transakce: Ke skladovým transakcím nutným pro řadu systému je vhodné přidat údaj o tom, který prodej je navázán na jakou promoakci. Zkvalitňuje to výsledky automatizovaného vyhodnocování účinků.