Modul: ABC Analýza

Manažerský popis

Modul ABC analýzy je praktickou aplikací Paretova pravidla 80/20 - tedy teorie, že 20 %% položek tvoří 80 %% tržeb. STOCK dokáže podle tržby, zisku, frekvence prodeje, prodaného množství nebo kombinace těchto kritérií rozdělit sortiment do segmentů dle výkonnosti jednotlivých položek do čtyř základních kategorií A, B, C, D.

Smyslem analýzy je identifikovat segmenty produktů, které mají nejvyšší podíl na rentabilitě a podle tohoto podílu jim přiřadit prioritu. Pro každý ze segmentů lze později nastavit konkrétní míru dostupnosti položek („Úroveň zákaznických služeb“), aby klíčové položky segmentu A měly pokud možno, co nejlepší dostupnost a naopak položky nižších segmentů byly dostupné pouze v takové míře, aby uspokojily poptávku, ale jejich transport a skladování nezatěžovaly zbytečně logistický tok.

image0

Funkční popis

Výpočet ABC analýzy

ABC analýzu počítáme těmito metodami:

Z historických prodejů podle

  • Četnosti prodeje
  • Prodaného množství
  • Výše tržeb
  • Výše zisku

Z předpovědi prodejů podle

  • Množství
  • Tržeb
  • Zisku

Z disponibilní zásoby podle

  • Množství disponibilní zásoby
  • Hodnoty disponibilní zásoby

Výpočet ABC analýzy je jednoduchou aplikací nastavení na vybranou metodu.

Příklad: Vybereme metodu „Tržby“ a období 1 rok. Pro každý produkt se sečtou hodnoty tržeb za období posledního roku. Tržby všech produktů se sečtou do sumy, kdy každý produkt k této celkové sumě přispívá svým procentuálním příspěvkem. Produkty se uspořádají od největšího podílu na tržbách po nejmenší. Produkty, které tvoří prvních 80 % „příspěvků“ tržeb, jsou A produkty, produkty v oblasti 80 % - 95 % příspěvků označíme jako B produkty, zbývajících 5 % jsou C produkty. D produkty jsou produkty s absolutním příspěvkem 0.

Takto vypadá ABC analýza graficky:
image1

Při kombinovaných metodách je možné počítat ABC analýzy podle dvou nebo více kritérií dohromady. Každá z použitých ABC analýz má svoji váhu. Aby bylo možné porovnávat „hrušky s jablky“, tedy například tržby a četnost prodeje, je nutné prodeje normalizovat a následně jednotlivé příspěvky zvážit váhou dané ABC metody.

V případě složitější skladové hierarchie musí mít centrální sklad správně určené ABC hodnoty i s ohledem na prodeje podřízených skladů. Proto se pro finální určení ABC hodnoty používají také prodeje z podřízených skladů.

Rovněž při výrobě nemá většinou surovina na rozdíl od finálních výrobků žádné prodeje. Proto se prodeje finálních výrobků sčítají i pro suroviny tak, aby byla správně určená ABC hodnota.

Nastavení ABC analýzy

Při nastavení ABC analýzy lze používat ukazatele výkonnosti jednotlivých položek (viz výchozí výběr možností v sekci Report ABC). Například pokud se firma zaměřuje na expanzi, bude výhodné segmentovat ABC podle obratu. Firma na saturovaném trhu bude spíše orientována na rentabilitu atp.

Pro každou z metod, která počítá s historickými prodeji nebo budoucností, lze nastavit, jaké období (v měsících) se má brát v úvahu. Zároveň lze nastavit, zda hranice pro A produkty budou v dané konkrétní metodě 80 %% a B produkty 95 %%, nebo budou nastaveny uživatelem.

image2

Nastavení kombinované ABC analýzy

Uživatel si může v GUI systému vytvořit vlastní kombinované metody, případně může změnit váhy již existujících metod. V níže zobrazeném případě dává uživatel dvojnásobnou váhu na četnost prodeje oproti zisku.

Nastavení kombinovaných metod vypadá následovně:

image3

Report ABC

Report ABC Vám poskytuje přehled o aktuální výkonnosti prodávaných produktů či produktových skupin.

Data mohou být počítána pro celé portfolio nebo pro vybranou úroveň levého menu (např. pro konkrétní pobočku). Zároveň lze u metod nastavit délku období, z nějž je počítána statistika a tím si jednoduše nasimulovat nový výsledek za období odlišné od výchozího nastavení (popsáno v kapitole Nastavení ABC analýzy).

image4

Výsledek je vidět níže na ABC analýze dle množství (nejedná se o výchozí ABC metodu). Report umožňuje porovnat výsledky vybrané ABC metody s výsledky výchozí ABC metody.

Výsledkem ABC reportu je grafické znázornění ABC segmentace:

image5

Kromě grafického znázornění jednotlivých segmentů zde také najdeme seznam položek a jejich rozpad do těchto segmentů.

image6

Na obrázcích je znázorněn „Podíl [%]“, který vypovídá o procentuálním podílu produktu na sumě za všechny produkty.

Sloupec „Množství před přepisem“ zobrazuje skutečně vypočítané ABC hodnoty analýzou podle zvolených kritérií.

Sloupec „Množství“ zobrazuje finální ABC hodnotu. Ta může být jiná kvůli vstupům od uživatele nebo může být nastavena podle specifických manažerských pravidel.

Rozšíření

Předpočítané ABC celky

STOCK nabízí možnost vytváření skupinových segmentů pro účely ABC analýzy. Pokud jsou ve STOCK dvě části firmy výrazně odlišné, například rozdílné regiony nebo produktové divize, které mají různé zaměření, není vhodné počítat výchozí ABC dohromady. Jedna část analyzovaných dat by mohla snižovat význam položek v druhé části. Toto rozdělení je výhodné, neboť výkonnější pobočky mohou zkreslovat analýzu pro slabší pobočky, kde může být ABC struktura položek rozdílná.

Dodatečné ABC skupiny

Ve výchozím nastavení pracuje STOCK se 4 ABC segmenty: ABCD. Na požadavek zákazníka je možné rozšířit jejich počet prakticky neomezeně.

Využití této funkcionality se doporučuje v případě, pokud má firma malé množství produktů, které jsou pro ni extrémně důležité a potřebuje je zařadit do segmentu s velmi vysokou úrovní dostupnosti. Například se vytvoří segment A1, který bude mít nastavenou dostupnost 99,99 % a nebude do něj patřit prvních 80 % produktů, ale jen prvních 30 %, a následně vznikne kategorie A2, do které bude patřit zbývajících 31-80 % produktů.

Uživatelská změna ABC kategorie pomocí SIDI

Za určitých okolností nemusí být čistě matematicky vypočítaný ABC segment pro firmu ideální. Například může jít o novinku, která se ještě neměla šanci prosadit, ale firma ví, že ji chce řídit s vysokou dostupností. Nebo jde o produkt, který se sice málo prodává, ale firma chce jeho prodeje „rozběhnout“ tím, že jej bude držet všude s vysokou dostupností.

STOCK umí na svůj automatizovaný vstup přijmout ABC segment z ERP systému, případně příznak, že je třeba produkt držet v nejvyšším segmentu. Tento příznak se bude respektovat a bez ohledu na matematický výsledek zařadí produkt do daného segmentu.

Uživatelská změna ABC kategorie pomocí GUI

Modul pro úpravu hodno ABC může být zapnut pomocí Přístupových práv (expertní nastavení Access Rights).

Manažerský důvod tohoto rozšíření je shodný jako v odstavci výše: Uživatelská změna kategorie ABC pomocí SIDI.

Toto rozšíření ale umožňuje uživateli nastavit si požadovaný ABC segment produktu přímo v prostředí STOCK.

Nastavení vlastní hodnoty:

image7